Vybavení na Nordic Walking

Nordic Walking – severská chůze je chůze se speciálními holemi. V základním vybavení pro tento sport je tedy výběr těch správných hůlek to úplně nejpodstatnější.

HOLE NA NORDIC WALKING

Čím se při výběru řídit?

Na začátku bychom si měli položit několik otázek:

  • Jak často a jak dlouho budu chodit? Pokud plánujete Nordic Walking zařadit do své pravidelné pohybové aktivity a plánujete i delší výšlapy, určitě byste měli věnovat pozornost výběru kvalitních holí. Naopak pokud si Nordic Walking chcete pouze vyzkoušet, doporučuji hole vypůjčit. Většina instruktorů tuto možnost ve svých kurzech běžně nabízí. Následně se rozhodnete, co dál :-).
  • S jakým cílem budu chodit? Pokud máte dlouhodobý cíl, například redukci hmotnosti, zvýšení kondice, nebo chůzi s hůlkami chcete využít jako rehabilitační nástroj, jedná se o aktivitu dlouhodobou a určitě se vyplatí řešit kvalitu.
  • V jaké jsem kondici, jak jsem fyzicky zdatný? Plánuji cílenou sportovní přípravu, intenzivní tréninky, běh s holemi…? V tom případě se potřebuji na hole maximálně spolehnout.
  • V jakém terénu budu chodit? Pokud plánujete turistiku v horském a vysokohorském terénu, určitě by stálo za to, dát přednost holím trekovým. Tyto hole jsou většinou teleskopické (skládací), mají robusní rukojeť opatřenou provlékacím poutkem. Hůl se v ruce drží po celou dobu chůze, proto nahoře nemá rukavičku, ale obyčejné poutko (chrání vás při případném pádu, kdy můžete ruku snáze z poutka vyvléknout). Dole končí buď kovovým hrotem nebo má botičku. Hůl je většinou těžší a tubus hole je silnější. Jejich hlavním smyslem je při stoupání i sestupu odlehčit dolní končetiny a šetřit klouby, šlachy, vazy. Hole se zapichují před tělem a slouží v náročném terénu k snazší udržení stability při chůzi (mnohdy i s těžkým batohem na zádech).  Je nutné si však uvědomit, že s holemi pro treking nezvládneme správnou techniku Nordic Walking.

Jak tedy vybrat kvalitní hole? 

V první řadě je důležité říci, jak hole na Nordic Walking jednoduše rozpoznáme od holí trekingových:

  • jsou lehčí a užší
  • mají speciální odepínací poutko (rukavičku), které nám umožní uvolnění sevření dlaně ve fázi, kdy je hůl za tělem a hůl díky tomu neztratíme 😊
  • většinou mají jednoduchý odepínací systém, který umožní flexibilní manipulaci, hůl snadno odepneme a poutko zůstává na ruce, snadno tedy připevníme zase zpět
  • rukavičky jsou uzpůsobeny pro pravou i levou ruku
  • jsou opatřeny suchým zipem pro variabilitu dle šířky zápěstí
  • velikost rukavičky se řídí obvodem dlaně bez palce (tabulka níže), při výběru je dobré myslet na to, že v zimě budeme ruce chránit rukavicemi, nevolíme tedy poutko úplně těsné především pak kolem palce
  • rukojeť hole je ergonomicky tvarovaná
  • mají specificky konstruovaný hrot, který umožní důrazný odpich, při chůzi na betonovém, asfaltovém, kamenném nebo jiném tvrdém povrchu jej kryjeme gumovou násadou – botičkou, která je sešikmená, pro ideální odraz
  • jsou velmi podobné holím určeným k běhu na lyžích, jsou ale kratší

Nordic Walking hole

Trekingové hole

MATERIÁL

Ideální materiál pro Nordic Walking je lehký, odolný vůči vibracím, absorbující nárazy hole o zem.

  • Karbon: čím větší podíl karbonu, tím je hůl lehčí, odolnější vůči vibracím a tvrdší. Zároveň je hůl křehčí a dražší :-). Obsah karbonu se může pohybovat od 20 do 100%. Hlavní poznávací kritérium je tzv. Carbon Index (CI) – např. CI 600 značí 60% podíl karbonu. Množství karbonu bychom měli zohlednit, pokud jsme obézní, máme bolesti ramenou, krční páteře, nebo pokud se chystáme na pravidelné, intenzivní tréninky a Nordic Running – běh s hůlkami. V těchto případech bychom měli začínat na 40% karbonu, tedy CI 400. Také se můžete setkat s pojmem kompozitní materiál (kompozit), což znamená směs dvou materiálu (např. hliník, karbon).
  • Hliník: má o něco vyšší hmotnost a menší tlumení nárazů. Výhodou bývá nižší cena. Dnes se již většinou setkáme s hliníkem odlehčeným, čímž se kvalita těchto holí výrazně zvyšuje.
  • Sklolaminát (také kompozitní materiál): výhodou je lehký materiál, ale hůře tlumí nárazy.
  • U vícedílných holí se můžete setkat s kombinací materiálů např. karbonem ve spodní části (dobře pohlcuje vibrace a dodává tuhost) a hliníkovou slitinou v horní části, která umožní snížit cenu holí.

DÉLKA HOLÍ

výpočet správné délky holí na Nordic Walking se řídí vzorcem:

výška postavy (cm) x 0,68 = délka hole (vypočtená délka se zaokrouhluje s přesností 5 cm, např. měříte-li 171 cm, je optimální délka holí 116,3 cm, u jednodílných holí volte tedy kratší variantu – tzn. 115 cm).

Dalším pomocníkem pro určení správné délky holí je úhel loketního kloubu, který by měl být při opřené nebo zapíchnuté svislé holi a při sevřené rukojeti asi 90 stupňů.

…ALE POZOR!!! Při správném výběru holí hraje roli vedle tělesné výšky i Vaše kondice, fyzická zdatnost, kloubní pohyblivost, proporce končetin a terén!!!

Kratší hole bychom měli volit pokud máme nadváhu, problémy s krční páteří nebo ramenním kloubem, nebo pokud jsme v Nordic Walking úplní začátečníci.

Pokud budete s holemi běhat, pořiďte si hole o cca 10 cm delší.

Orientační tabulka délky holí

Orientační tabulka velikosti rukavičky

TYPY HOLÍ

  • Jednodílné s pevnou délkou: výhodu mají v lepší tlumivosti a v neměnné délce holí v průběhu tréninku. Nevýhodou je pak neuniverzálnost – pokud se rozhodnete s holemi běhat, budou krátké, neskladnost a případně nemožnost si je v rodině půjčovat.
  • Hole skládací (teleskopické): výhodou je skladnost, jsou dvou až tří sekční, můžete využít pro různé druhy tréninku, nevýhodou pak horší tlumivost a riziko, že se utahovací patent při silovém zapojení horních končetin a následném odpichu povoluje a hůl se pomalu zasouvá, aniž bychom si toho všimli. Proto je vhodné vybírat hole od kvalitních výrobců, abychom se tohoto negativního dopadu vyvarovali.

ZNAČKY HOLÍ

  • FIZAN – s touto italskou značkou pracuji, hole jsou kvalitní, spolehlivé a cenově dostupné, lze zakoupit přímo na kurzu za stejnou cenu jako u výhradního dovozce pro ČR – firmy Alpitrek
  • LEKI
  • START
  • EXEL
  • SWIX
  • VIPOLE
  • ONE WAY
  • KOMPERDELL
  • MASTERS

DALŠÍ VYBAVENÍ

Kromě holí je podstatné myslet na správnou obuv. Volíme nízkou sportovní/turistickou pevnou obuv – určitě NE kotníčkovou ani otevřenou (sandály, žabky…). Noha musí být dostatečně stabilní, pro delší krok, dostatečný odraz, pohyblivý kotník a zapojení celého chodidla formou valivého pohybu od nášlapu přes patu až k prstům a palci.

Oblečení je dobré obzvlášť v nepředvídatelném počasí vrstvit a volit funkční sportovní druhy. Chodit se dá v každém počasí, takže i zde platí „není špatné oblečení, jen špatné počasí“….zkouška pozornosti 🙂 samozřejmě platí obráceně 🙂

Jelikož s sebou potřebujeme také vodu, nabitý mobil, kapesníky a na delší výšlap i svačinu, musíme vše někam umístit. Vhodné jsou batohyledvinky, aby nám zavazadlo nebránilo v pohybu a ve správné technice. Z dalších osvědčených typů „co s sebou“ na delší výlet do neznámého prostředí doporučuji mobil opatřit aplikací pro orientaci v terénu (mapy.cz, relive, aplikace chytrých hodinek a různé další sportovní aplikace…), vzít si také power banku, náplast, pokud vyrážíme v zimě odpoledne/ v létě večer pak přibalit i čelovku (nabitou :-)).

Výběr holí je tím klíčovým kritériem, které bude rozhodovat o tom, zda plně využijeme všech benefitů Nordic Walking. Proto je dobré mu věnovat patřičnou pozornost.

Na našich kurzech Vám instruktor s výběrem holí pomůže, navíc máte možnost si hole nejprve vyzkoušet a následně vybrat ty, které Vám budou nejlépe sedět.

Termíny kurzů naleznete ZDE.

Nordic Walkingu ZDAR 😊

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů